Corona : een bron van energie of stress?

De eerste weken van de lockdown waren moeilijk voor heel wat mensen. Net zoals bij de meeste van ons, viel alles waar ik passioneel mee bezig was plots weg en maakte plaats voor een grote zee van tijd waar ik me soms geen raad mee wist. De dagelijkse sleur maakte plaats voor een onrustig gevoel en pas na een tijdje realiseerde ik me dat ik aan het afkicken was van een stress-verslaving.

Toen ben ik beginnen rondkijken wat ik allemaal zag en wat er allemaal rondom mij aan het gebeuren was. En veel ervan was positief. Ik zag heel veel mensen wandelen op straat (met of zonder hond), heel veel fietsers en lopers, autoloze straten en weinig tot geen files. Het viel me ook op dat er heel wat meer positieve boodschappen op social media verschenen en het leek haast alsof er meer tijd werd gemaakt voor onszelf, alsof we plots beseften dat een gezonder en gebalanceerder leven echt wel kostbaar is. Verplichtingen vielen weg en maakte plaats voor bewust kiezen.

Het telewerk werd vanuit de overheid aangemoedigd en ik kan me voorstellen dat menig werkgevers hun hart vasthielden want laat ons eerlijk zijn, er zijn nog steeds heel wat werkgevers die niet achter deze vorm van werken staan door het gebrek aan controle op de gepresteerde uren en door vrees voor rendementsverlies. Toch hoorde ik na een aantal weken mooie signalen van zowel werkgevers als werknemers dat zij positief verrast waren over de voordelen en het behoud (of zelfs verhoging) van het efficiëntieniveau van telewerk. Mooi toch?

Daarnaast zag ik ook wat minder positieve signalen die soms voor extra stress zorgden. Sociale interactie was op een zeer snelle manier beperkt tot de gezinsbubbel. In het begin wel heel leuk maar na een tijdje hunkeren we als mens naar uitgebreider sociaal contact. Ook daar zag ik dat er heel snel creatief op werd ingespeeld en tal van initiatieven ontstonden: skyperitieven, online concerten, facetimen met grootouders, … dit werd al gauw het nieuwe sociaal contact. Het leek haast alsof we meer sociaal contact hadden dan ervoor.

Is er een nieuwe manier van leven én werken geboren of gaan we na corona opnieuw met zijn allen gewoon weer terug naar het pre-corona tijdperk? Is de onthaasting nu echt eindelijk ingezet?

Om dit gevoel en ritme te handhaven zijn er een aantal vragen die je aan jezelf kan stellen met als doel ervoor te zorgen dat je een kwalitatiever leven gaat leiden met meer oog voor jezelf en je dierbare omgeving:

  • Hoe is je leven is opgebouwd voor en tijdens corona?
  • Welke voordelen ondervind je door deze lockdown?
  • Welke positieve boodschap heb je hieruit geleerd?
  • Welke van de positieve elementen kan je eigenlijk wel gemakkelijk behouden na corona?

Tijdens deze vragen kan je een aantal inzichten opdoen naar :

Energieverbruik

Hoe was je energieverbruik voor corona en hoe ervaar je dit nu? Doseer je je energiegebruik nu beter dan vroeger of merk je hier geen verschil?

Ga even naar je lichaam en voel hoeveel energie je ’s avonds nu nog over hebt en ga even de vergelijking aan met hoe je dit vroeger ervaarde. Was het koken na de werkdag een ganse opgave of sleepte je je door de namiddag op het werk. En vergelijk dit met hoe het nu gaat. Merk je een fundamentele verandering op of is dit hetzelfde gebleven. En als je een fundamentele verandering hebt opgemerkt, wat ga je er dan aan doen om ervoor te zorgen dat dit niet weer ongemerkt in je leven sluipt.

Energiegevers en energievreters

Laad je je batterijen voldoende op of merk je dat je niet voldoende kan opladen om aan een nieuwe dag te beginnen? Merk je dat je dagelijks voldoende energie haalt uit jezelf en je omgeving of voel je toch meer aanwezigheid van energy-drains?

Lijst even op waar je allemaal energie van krijgt en bekijk hoe je dit kan versterken en echt gaan funderen in je dagelijkse leven. Merk je toch dat er heel wat meer dingen in je leven aanwezig zijn die je energie kosten, neem dit dan even onder de loep en bekijk waar je kleine acties kan nemen die ervoor zorgen dat je energie toevoer groter wordt dan het energieverlies waarmee je te maken krijgt.

Connecteren met je lichaam

Wat is er tijdens corona dermate veranderd dat ik zou willen behouden in mijn leven na corona? Of wat wil ik opnieuw toelaten in mijn leven dat ik tijdens corona eigenlijk wel mis? Waar voel ik deze veranderingen in mijn lichaam?

Voel de connectie met je lichaam en luister naar de signalen die je lichaam je geeft. Stel jezelf die vragen en wees eerlijk met jezelf. Alleen op die manier kan je echt weten waar je nood aan hebt.

Actie nemen

Nu je deze stress en-of energiefactoren in kaart hebt gebracht, is het tijd voor actie. Als je beslist om acties te nemen om toch een aantal dingen aan te pakken, te veranderen of een plaats te geven in je leven na corona, dan is het belangrijk dat deze acties:

  • Klein zijn : hoe kleiner de stap die je zet naar verandering, hoe meer je geneigd bent om deze vol te houden.
  • Haalbaar zijn : zorg ervoor dat de acties haalbaar zijn en kunnen ingepland worden in je dagelijkse leven zonder hier veel moeite te moeten voor doen.
  • Realistisch zijn : stel geen doelen die onbereikbaar lijken en wees kritisch wanneer je de acties bepaalt.

Om deze blog te eindigen wil ik graag afsluiten met een quote van Michelle Obama die de inhoud van de blog perfect weergeeft :

“We need to do a better job of putting ourselves higher on our ‘to-do’ list”

Michelle Obama